2010. augusztus 9., hétfő

Negyedik (?)

08.05.
Egyetem után ennivaló vásárlás, sokára értem vissza.
Este kaja.
Alvás.

08.06.
Reggel 9-kor jött a busz a szálláshoz.
Ranua állatkertben kirándultunk. Az út 1-1.5 óra között volt. Az állatkert szép, nagy területen helyezkedett el, az egyes "ketrecek" nagyobbak voltak a megszokottnál. A legfőbb látványosság a jegesmedveetetés volt. Sokat fényképeztem.
A visszaúton megálltunk egy borászatnál. Finnországban eléggé eltérő módon folyik a bortermelés is. Az állami monopólium, stb eléggé megkavarja a dolgokat, de nem is ez a lényeges. Nem szőlőből, hanem 4-5-féle bogyóból készül. A hölgy, aki bemutatta a helyet, régen hosszú időt töltött Balatonfüreden.
Késő délután - este felé lementünk a folyópartra, egy egész helyes kis strandot alakítottak ki. Kipróbáltuk a vizet, nem volt rosszabb, mint a Balaton, sőt. A víz nagyon tiszta volt, nem volt nagyon hideg sem, az idő fantasztikus.
Este megint potya kaja.

08.07.
Reggel bementünk (két magyarral és a cseh sráccal) a városba a mountain bike boltba (használt) biciklit venni. Sajnos a legtöbb bolt 10-kor nyit, túl korán mentünk. Amíg vártunk, elmentünk a nagy pláza aljában lévő boltba, ahol paprikáskrumplihoz alapanyagokat szereztünk be.
Korábban egy másik használtcikk boltban is néztünk bicikliket, de olyan lestrapált régiek voltak (50€-ért), hogy vétek lett volna ott venni. A mountain bike boltban sokkal nagyobb volt a választék és sokkal jobbak is voltak. Nagyrészüknek valami baja volt, annak is, amit kinéztem. Az pl. az első kerék teljesen le volt eresztve. A 80€-s árban benne van a javítás is, ott helyben kicserélte a gumit a belsővel együtt. Sokan, akik a vacak használtcikk boltban vettek, költhettek még rá, mert 1-2 napon belül kibukott valami baj a kerékpáron. Sokkal egyszerűbb (váltó nélküli, stb) bicikli újonnan olyan 350-400€-ról indult, váltós mountain bike olyan 550-körül. Valószínűleg elviszem magammal Helsinkibe, mások is így csinálják. Ha mégsem, akkor valamennyiért visszaveszi a boltos.
Délben kezdődött a csapatnak a finn baseball okítás. Tulajdonképpen nem különbözik nagyon az amerikaitól, csak annyiban, hogy nem az ütő játékos felé dobják a labdát, hanem feldobják a játékos előtt. Sokat fényképeztem.
Megint lementünk a folyópartra, lehet, hogy a nyár utolsó napja volt. Csodaszép idő, kellemes víz, úszkálás.
6-10 között több csoportban szauna oktatás volt. Hőség, pára, izzadás, hideg víz.
Este eltekertünk egy folyóparti tűzrakóhelyhez. Ez lényegében egy kis félig nyitott fából készült sátor alakú házikó, mellette előkészített tűzrakóhely, lehet sütni rajta. De a poén, hogy a házikóban elő van készítve az összedarabolt fa. Otthon pillanatok alatt kilopnák... A társaság elég unalmas volt, álmos is voltam. De éjjel kettőkor visszatekerni mindenféle lámpa nélkül érdekes volt, mindent láttunk.
Rovaniemiben eddig nem láttunk nagy autós forgalmat. Mindenki kerékpározik, a nagyobb utak mellett gyalogos/kerékpáros utakat építettek ki, amik az autóutak alatt kis alagúton keresztezik az autóutakat. Minden patka süllyesztett az átkelőhelyeken.

08.08.
Reggel gyülekező a szállás előtti parkolóban, kirándulás az Ounusvaara "hegyre". A táj, az erdő, a környezet elüt az otthon megszokottól. Az aljnövényzet alacsony, mindenhol áfonya és gombák (a hupikék törpikéket nem találtuk). Sokszor nagyobb kőtörmelékes részen kellett menni, ezt egyértelműen a hó és a hideg (jég) hozta létre. Megmásztuk a sípályát. Visszafelé jövet kolbászsütögetés, közben az eső is eleredt. Esőkabátom nincs, de az esernyővel és a jó bakanccsal egész jól megúsztam. Készült sok jó fénykép.
Este a magyarokkal főztünk paprikás krumplit. Jól sikerült, le sem égett.

08.09.
Reggel hét előtt mentem mosni. Időpontot kell foglalni mosás előtt a mosószobában. 8 után kicsivel elindultam biciklivel az egyetemre, határozottan gyorsabb, mint gyalog. Sajnos már csöpögött az eső, de sokkal jobban megúsztam, mint a többiek, akik utánam indultak el. Ők mezítláb járkáltak egész nap, mert beázott a cipő, elázott a nadrág. A bőrkabátom megint jól jött.
Az első finn óra helyett egy amerikai beszélt a finnekről általánosságban. 23 éve itt él.
Délután, egyetem után vettünk vízhatlan esőnadrágot. Nem volt olcsó, de biztos jó lesz. A pénztár után bejelzett nálam a csipogó, elvittek a biztonságiak, de kiderült, hogy a laptopra jelzett be valamiért. Azt mondták elő szokott fordulni... ? Még egy egyszerű esőkabátot kell majd szerezni.

1. Heló!

Nagyon jó kis blog. Én most utazom ki 30.-án Rovaniemibe. Ez a biciklis téma érdekelne. Gyalogosan meg lehet ott élni, pár hónapig, vagy mindenféleképpen kell a bringa?