2010. augusztus 3., kedd

Az első bejelentkezés

2010. július 31.
reggel 5:00
3 óra alvás után ébredés. A pakolás éjjel kettőig tartott. Hatalmas bőrönd. Akkor még nem sejtettem... A reptéri mérleg 24 kg-ot mutatott, 23 lehet, de nem bírságoltak. Plusz volt egy túrahátitáskám, meg egy laptop táska. Megúsztam.
6-7 között irány Pestre, a repülö 11:40-kor indult. Volna. De egy órát késett, 12:40-kor indultunk. Kitettem a táskámra, egy nyomtatott papírral, hogy "EILC Rovaniemi". Be is vált, mert Lucas, a cseh srác megtalált.
Az út kb 2 órás volt, közben elolvastam az elérhető magazinokat. Volt benne finn térkép, általános infók az országról. Férfi átlagkereset: 3300€ havonta. Nem is rossz. Legiskolázottabb ország...
Leszállás közben erős késztetést éreztem, hogy a tiltás ellenére mégis készítsek fényképeket, mert a látvány fantasztikus volt. Már sajnálom, hogy nem tettem meg. Mindenhol, kis foltokban erdők, tavak. Gyönyörű volt.
Leszállás után elég sokat kellett várni, mire a bőröndök is megérkeztek. Azt hittük másik géppel jönnek, vagy csak nem is jönnek, mert egy hatalmas adag Angliából érkezett csomag keringett a szalagon, senkit nem érdekelve. Végül mágiscsak feltűntek a csomagaink. Hát persze, az enyém volt a legnagyobb és legnehezebb.
Szóval Helsinki. Lucassal nem a repülőtársaság által működtetett busszal mentünk, hanem egy másikkal (615v), spóroltunk 2 eurót!
Az út érdekes volt, nehéz lett volna megmondani, mikor értünk a városba... Végig erdős-beépített részek váltották egymást, vagy éppen egyszerre.
Mielőtt megérkeztünk a központi vasútállomásra, egy furcsa felirat keltette fel a figyelmemet. A pályaudvartól visszasétáltam: Magya tudományos és kultúrális központ. Sajnos zárva voltak, nem tudtam szállás után érdeklődni. Lucas a couchsurfing szolgáltatással Helsinkiben aludt, a terve az volt, hogy stoppol Oulu-ig, majd onnan vonat. Hajrá!
Dekkolás 19:26-ig, ekkor indult a vonat. Megkérdeztem egy finn lányt, hogy hogy is kell elképzelni egy 12 órás vonatutat. Vettem egy fél literes üdítőt, muszáj volt. 2.20€. WC-ben utántöltve vízzel még 1€. Kiderült, hogy van hálókocsis vonat is, de én nem oda kaptam helyet. Az utazási irodások tudhatták volna.
Amikor figyeltem messzebbről finneket beszélni, néha magyar szavakat véltem hallani. Persze nem magyar szavak voltak, csak a hangkészletük és dallam hasonló, véletlenül úgy állt össze. Érdekes.
Berendezkedtem, elindult a vonat. Nem volt szomszédom, kicsit beszélgettem egy spanyol párral, akik mögöttem ültek. Nekik az autójuk egy másik kocsiban utazott, éppen Norvégi legészakibb pontjára mentek kirándulni.
12.5 óra vonat út.. Nem kevés. Valamikor hajnali 1 körül föladtam (ekkor olyan szürkület volt kinn), megpróbáltam aludni. Jó, hogy nem ült mellettem senki. Különböző pózokban egy-egy órára-fél órára sikerült aludni. Éjjel hűvös lett, jól jött a hátitáskából a törölköző. Bizony, nem véletlenül a galaktikus stoppos legfontosabb kelléke.

2010. 08. 01.
Reggel 7:50-kor megérkeztünk Rovaniemi-be.
Cuccolás, ébredés, "EILC Rovaniemi" tábla kirakás. Nem volt hiába, mert találkoztam újabb sorstársakkal. Sepsiszentgyörgyi lány és az őt két hétre elkísérő bátyja. Megosztoztunk a taxin, a szállásnál Nuppu, az egyik tutor várt bennünket.
Kiosztotta a kulcsot, körbevezetett bennünket. Utána elmentünk a legközelebbi boltba. Helyes, velem egyidős finn lány, nagyon segítőkész. Beszélgettünk, tájékozódtam a dolgokról. A délelőtt folyamán még érkezett egy-két csapat. Délután bementünk a vársoba, vettünk még egy-két dolgot. De vasárnap lévén nem sok hely volt nyitva. Az idő fantasztikus volt, egy póló elég volt, 23 fok felett lehetett.
Visszaérvén találkoztam már a szobatársammal. Finn, velem egyidős fizikus hallgató. Valamilyen sugárzásmérő külső-belső sugárzást szétválasztó műszeren dolgozik, vagy ilyesmivel foglalkozik a munkahelyén. Elég zárkózottnak tűnt, elmondta mi az övé, mihez ne nyúljak, mihez nyúlhatok.
Estére elég sokan voltunk már EILC-sek, voltak akik előző nap érkeztek.
Elkezdtünk főzni bolognai spagettit, amiből én is rendesen kivettem a részem. Hagymapucolás, vagdosás, főzés, kavargatás. Elég jó hangulat volt, alig fértünk el a lakásban (ami a szomszéd lakás volt).

2010. 08. 02.
Reggel elindultunk alaposabban felfedezni a várost, hétfő lévén már nyitva vannak a boltok. Mindenki biciklivel közlekedik, a használtáru boltot vettük célba, ahol bicikliket is árulnak. Mindenki azonnal rájuk vetette magát, de végül csak egy valaki vett. 50€, ha visszavisszük 25€-öt visszakapunk. Elég tré volt mind. Benn, a boltban mindenféle kacat volt.
Még 2-3 másik kerékpáros boltot is megnéztünk, de nem találtunk jókat. Az egyiknél az eladó nem akarta eladni, mert szeptemberben többen jönnek és feltehetően drágábbért tudja eladni...
Városnézés, kávézás. Az eső is eleredt.
Megjött a maradék csapat, elvittem őket a legközelebbi boltba. Vettünk ezt-azt, kiderült, hogy születésnapom van. Javasoltam, hogy csapjunk egy szolid partit. Nem volt senki ellene. Beszélgettem a lakótársammal, vittem neki egy sört meg megkínáltam a pálinkával. Jót beszélgettünk. Közben éreztem, hogy az angolom is sokat javult az elmúlt 1-2 nap alatt.
Kb 1 órát késtem a party-mról, a ház előtt. Beszélgettünk sokat, jó hangulat volt.
Kb éjjel 2-kor mentem aludni, szürkületben. De nem ekkor kelt a nap, ekkor volt lemenőben.

2010. 08.03.
Hyvää houmenta! - Jó reggelt! (ha igaz...)
Reggel irány az egyetem. 9 után indultunk valamivel, pontosan 10-re értünk be. Sokan szereztek bicikliket valahonnan, nekik nem volt több negyed óránál a befutás.
Eligazítás, tájékoztató, elrettentés.
Ebéd az egyetemi menzán. 2.6€-ért annyit veszünk amennyit akarunk. Saláta, meg "rendes" kaja :)
Kezdetét vette az első finn óra. Minden nap lesz 2x90 perc. Ez még csak egy általános bevezető volt, de elég elrettentő. A nyelv tulajdonságai szinte teljesen megegyeznek a magyarral (ragozás van, nincsenek nemek, stb, kb 15 ilyen tulajdonságból még én is megállapítottam, h 13-14 egyezik a magyarral). Ez rendben is van. Az ábécé sem tűnt vészesnek, de azóta sem értem, hogy az ä-t most nyílt e vagy á-nak ejtik, mert azt mondják a többiek e-nek, de direkt figyeltem és á-nak mondta a tanár, sőt különböző szavakban e-volt másikban á... Ezt még tisztázni kell, mikor hogy.
Akármilyen hosszú szóösszetételük lehet, nem is fogják vissza magukat, kiolvashatatlanok.
Holnap talán többet felfogok. Mindenesetre nem bírom megjegyezni egyelőre a szavakat...
Kaptunk hozzáférést az egyetemi WLAN-hoz és gépekhez.
A DAS (szállásadó) szervezetnél voltunk, aláírtuk a szerződést, még át kell utalnom a bérleti díjat. Eddig nem volt róla szó, de közben lett szolgáltatási díj is, ami úgy 50€-val megdobta a költségeket... Még át kell utalnom a pénzt...
Azóta itt az egyetemen netezek. Nem jött szállás ajánlat :(
Nemsokára lesz egy "Get together" program, lassan indulok.

Ez volt az első bejelentkezés, jó hosszúra sikeredett.

1 megjegyzés:

  1. Azért nem lehet rossz... Bringát azt szerezzél, bár télen a k*va hidegben úgyis elkapar a kereke a jégen. Repülőn leszállásról van 10perces videóm, engem nem érdekelt hogy nem szabad :D

    VálaszTörlés